JanenHenk.reismee.nl

de Epiloog.

Dit jaar zijn we van 11 mei tot 10 juni van huis geweest en hebben ongeveer 2400 km gefietst, verdeeld over 29 dagen fietsen. De route van Valencia tot Sevilla via de beschreven route van Paul Benjaminse. Mooi beschreven en gedocumenteerd, maar we hadden toch sterk het idee, dat Paul niet alle beklimmingen in het hoogteprofiel had staan. Van Sevilla tot Salamanca via de Zilverroute en van Salamanca naar Porto grotendeel evenwijdig aan de Douero/Douro.

Wat hebben we genoten van de heel mooie, maar ook nogal eens inspannende fietsreis door Spanje en Portugal, elke dag zonnig en slechts een uur regen gehad. Veel gezien, gepraat, gelachen en plezier gehad. Soms was de beklimming lang, warm en meedogenloos, maar we hebben het elke keer zonder echte problemen gehaald. We hebben er van moeten zweten, het vochttekort hebben we onderweg met heel veel water en avonds met cerveza gecompenseerd. Dat is een heel goed middel om absolute uitdroging te voorkomen, tenminste dat hielden wij ons voor en het smaakte lekker. Heel veel lokale mensen gesproken, dat was altijd leuk en gezellig. De gastvrijheid en de spontane hulp bij het zoeken van ons hotel heeft diverse keren geleid tot het voor ons uit rijden ( met de auto) tot waar we moesten zijn.

Met het thuisfront hebben we dagelijks contact onderhouden via de familie whattsapp, telefoon, Skype en mail. Wat is dat toch reuze handig, allemaal via de smart Phone, die tijdens het fietsen zelfs via gps en de gpx files, ons de weg gewezen heeft. We konden er onze verhaaltjes op maken en contact houden met jullie, foto’s en filmpjes mee maken, dat was ook heel handig.

We zijn op 10 juni op het einde van de middag vanuit Porto vertrokken naar Maastricht en daar werden we opgewacht door onze familie, het was weer een heel warm onthaal. De dag daarop de terugkomst gevierd met onze eigen familie en vrijdag had Berdie heerlijk voor ons gekookt en gebakken.

We zijn inmiddels weer ( een beetje) gewend aan ons fijn leventje in NL. De fietstocht speelt nog na door onze hoofden, we hebben mooie foto’s, filmpjes, verhaaltjes en jullie leuke reacties waar we met veel plezier op terug kunnen kijken. Misschien is onze reis voor jullie een inspiratie om ook eens naar en door ES en PT te gaan reizen, wij hebben ervaren dat dit heel mooi kan zijn! Bij leven en welzijn worden we in december en maart 65 jaar en rollen we het pensioenland binnen. Hopelijk is dit geen belemmering om tzt nog eens een tijdje samen op de trappers te gaan staan en weer een reisje te gaan maken.

De zeer tevreden fietsers, Jan en Henk.

Mart en Francien

We hebben dagelijks genoten van jullie ervaringen.
Chapeaux jullie beiden voor het met humor en plezier volbrengen van deze tocht.
Dat kan volgens ons alleen met echte vrienden!
Mart en Francien.

Paul

Fijn dat jullie zo genoten hebben. Maar ook fijn dat jullie weer in goede gezondheid terug zijn.
De kinderen en ook wij, hebben jullie gemist in het Astense.

Uschi

Ik vond het leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie fotos te zien. Bij een volgende reis zal ik jullie zeker weer volgen, groetjes Uschi